Hackató Dades x Dones
Presentació
Dades X Dones és una iniciativa que té per objectiu co-crear una aplicació per mòbils per dinamitzar i promoure l’activitat econòmica de serveis a les famílies i domèstics a la ciutat de Barcelona. Aquest sector engloba professions ben diverses que comparteixen entre elles la dedicació de cuidar a altres persones: cuidadores de gent gran, serveis a la infància, treballadores de la llar, responsables de petita botiga de barri, perruqueres, etc. Aquestes tasques, realitzades majoritàriament per dones, sovint són invisibilitzades i infravalorades.
Així doncs, Dades x Dones a través de la jornada participativa Decidim l’App DxD ha recollit les necessitats existents del sector, tant de treballadores, usuàries i promotores econòmiques. Aquest procés s’ha realitzat en col·laboració amb les entitats de dones i col·lectius de Sant Genís, Sarrià i Les Corts:
- Dones en Xarxa
- Mou-te Les Corts
- La Plataforma Catalana de Suport al Lobby Europeu de Dones
- Vocalia de dones de l’Associació de Veïns i Veïnes de Sant Genís
A partir dels resultats d’aquesta jornada, convoquem a persones desenvolupadores, hackers, dissenyadores, expertes en promoció econòmica i del sector a participar en la Hackató de Dades x Dones, per tal de proposar solucions digitals que satisfacin aquestes necessitats.
Objectiu
L’objectiu de la hackató és obtenir un prototip d’aplicació mòbil que contribueixi a promoure l’activitat econòmica del sector dels serveis a les famílies i domèstics, i des de la proximitat als barris de Barcelona. L’aplicació ha de respondre a les necessitats de les dones com són:
- Millorar la gestió del temps, fomentar les xarxes i col·laboració entre treballadores.
- Generar més demanda de serveis, facilitar la localització de necessitats no previstes.
- Visibilitzar les professionals dels serveis a les famílies i domèstics.
Aquestes necessitats resultants de la sessió participativa Decidim l’App de Dades x Dones. S’han de cobrir des d’una visió de gènere i drets. Es crearà promovent la interacció de les dones proveïdores o receptores de serveis amb les persones desenvolupadores i dissenyadores d’aplicacions.
Bases
Qui pot participar-hi?
La convocatòria és oberta, però va dirigida especialment a les persones amb habilitats en:
- Programació d’apps.
- Disseny.
- Innovació i TIC.
- I expertesa en serveis a les famílies i domèstic.
Com pots participar-hi?
Pots apuntar-te a un grup de desenvolupament d’apps. O com a persona col·laboradora, participant el dia de la hackató assessorant a un o varis grups de desenvolupament.
El registre
Pots participar com a grup de desenvolupament o com a persona assessora registran-te en aquest formulari. La inscripció es realitzarà per grup de desenvolupament (de 3 a 5 persones). És un requisit indispensable que com a mínim hi hagi una dona a cada equip.
Si estàs buscant grup o falta alguna persona per formar el teu propi envia un missatge a aquest grup, Indica nom, professió, estudis, rol (desenvolupament d’apps, disseny, expertesa en alguna temàtica, etcètera) i si estàs buscant grup o persones per completar el teu. Data límit d’inscripció 12 de juny. El registre és totalment gratuït.
Criteris d’avaluació: Requisits no funcionals
- Ha de promoure l’activitat econòmica del sector del serveis a les famílies i domèstics als barris de Barcelona.
- Perspectiva de drets de les persones treballadores. No ha de contribuir o fomentar a la seva explotació i precarització (imprescindible).
- Adequació a les necessitats de proveïdores i receptores d’aquests serveis.
- Creativitat i innovació en la incorporació de dades obertes que ajudin a cobrir les necessitats de proveïdores i receptores dels serveis a les famílies i domèstics.
- Perspectiva de gènere. Fomentar la igualtat de les dones i tenir present la situació i les necessitats de les dones.
- Impacte i escalabilitat: Aquest punt fa referència a l’abast i la viabilitat del prototip.
Criteris d’avaluació: Requisits funcionals
Si voleu que la vostra aplicació s’adeqüi al màxim a les necessitats expressades en Decidim l’App de DxD, llegiu el document amb les necessitats i previsions de l’app.
Requisits prioritaris de l’app per promoure les activitat econòmica de serveis a les famílies i domèstics.
- Ajudar a millorar la gestió del temps de la treballadora i la usuària.
- Visibilitzar i valorar les professions i les professionals dels serveis a les famílies i domèstics.
- Fomentar les xarxes de contactes i col·laboració entre treballadores de serveis a les famílies i domèstics.
- Generar feina. ajudar a que les proveïdores de serveis (treballadores o promotores de petites empreses) puguin tenir més serveis, facturació, etcètera.
- Contribueixi a la ràpida localització de treballadores (una de les qüestions més critiques són les necessitats no previstes i no quotidianes de cura de criatures o persones grans).
- Més facilitat l’accés la informació i oportunitats reals de les treballadores.
- Contribuir a trobar fórmules per gestionar contractes de poques hores de manera legal. Per exemple, assegurant la persona sumant-li hores de diverses feines.
- L’app ha de ser curosa amb el respecte a la protecció de les dades de les usuàries de l’app.
- L’app ha de tenir present que la majoria de usuàries no són digitals avançades i/o tenen poca formació per interactuar amb l’App. És clau una usabilitat i funcionalitat amable i intuïtiva per aquestes persones. Hi ha persones sense eines personals o formació per interactuar bé amb l’App.
- Facilitar la fiabilitat de la informació per a generar confiança entre usuàries.
- Ha d’estar desenvolupada per iOS i Android.
Prototips guanyadors
El dia de la hackató es seleccionaran 3 prototips finalistes en funció dels criteris i requisits anteriors.
En una segona fase (pendent de finançament) els equips finalistes seran convidats a participar en el testeig i desenvolupament final de l’aplicació, on es farà un procés d’incubació durant 3 mesos. L’organització podrà ampliar el número de projectes de la 1a fase si per la consistència del projecte es considerés oportú.
El premi d’aquesta segona fase serà el finançament del desenvolupament de l’aplicació guanyadora.
El jurat
Estarà format per persones de diferents perfils:
- Persones del sector de serveis a les famílies i domèstics (treballadores, usuàries i promotores),
- Entitats col·laboradores del projecte expertes en igualtat.
- Persones tècniques de l’Ajuntament de Barcelona.
- Persones expertes en desenvolupament de Apps.
- Persones del sector TIC.
- Persones implicades en la promoció i suport a startups.
Properament anunciarem els diferents membres del jurat.
Horari i lloc de l’esdeveniment
Dissabte 16 de juny. Matí i tarda.
Centre Cívic Casa Groga
Comptarem amb un espai de 150 m2. Connexió a Internet de fibra òptica a través de Barcelona WiFi Plus.
Per arribar: <M> Vall d’Hebron L3 i L5. Bus H4, V15.
Avinguda Jordà, 27
Sant Genís dels Agudells, Districte Horta-Guinardó, 08035 Barcelona
Sobre l’esdeveniment
S’oferirà menjar i beguda, accés a Internet via WiFi i punts de connexió elèctrica. Materials de papereria (postics, bolígrafs, paper, etc) per facilitar la feina.
Els i les participants hauran de portar el seu propi ordinador portàtil, carregadors, discs durs i altres perifèrics que considerin oportuns.
Termes i condicions
Les persones participants garanteixen sota la seva exclusiva responsabilitat que el contingut que presenten a les seves solucions són de la seva creació original i que no infringeixen drets, ni drets de propietat intel·lectual de tercers, drets d’autor, maques comercials, patents, secrets comercials, privacitat i publicitat, i que el contingut no és il·legal ni s’ha enviat d’una forma que infringeixi cap obligació contractual.
Els participants donen permís per a que l’ús de la seva idea, aplicacions, imatge i de les seves dades per a usos de difusió, com el resultat de la hackató sense que això impliqui una compensació econòmica.
Tots els materials resultats de la jornada, tant el software realitzat pels grups com les presentacions i altres continguts és compartiran sota llicència Creative Commons.
L’organització es guarda el dret de fer modificacions d’aquestes bases si es creu necessari.
L’assistència el dia la Hackató implica l’acceptació d’aquestes normes.